*dGn NaMa ALLAH*

Image hosted by Photobucket.com


*uMieE's bLoG
*SuHaNa
*yAk
*SuLaZ
*cT
*ciPtAaN cT
*aL-QaDiRi
*aKhiE aZhaR
*ZaRiFa
*kAk iZzaH
*aQiLi
*Syazana
*PuTiHzAmRud


WeBbiEs

[[* DaiLy Ta'LiM *]]

[[* IsLaMwAy *]]

[[* NaSyid.CoM *]]
[[* aLwAn cOmiCz *]]
[[* LiriK nAsYid *]]


Image hosted by Photobucket.com

kErEsAhaN sELaLu mEnYeLimUti tAbiR hAti sEoRaNg iNsAn. kAdaNgKaLa mEndEriTa kEhaMpAaN sEhiNgGa sUkAr mEnCari pEnaWaRnYa. dEnGaN aZam yAnG kuKuh dAn kEmAhuAn yAng tEguH, aKaN mEmeCahkAn tEmbOk pEngHaLaNg kEjaYaAn iMpiAn CitA-ciTa...


[[ IsLaM ]]



Recent
-KeHiLaNgAn mUkaSurAt aL-QurAn-Dalam rancangan Mis...
-BERSYUKURLAH-Diriwayatkan Siti Zubaidah adalah se...
Dialah Isteri, Dialah sahabat....:: Kisah Siti Kha...
Kisah Khalifah Umar Bin Abdul AzizKhalifah Umar Bi...
PaNduAn bErsAma...NASIHAT RASULULLAH S.A.W. KEPADA...
Tips mengekalkan Persahabatan.::. Assalammualaikum...
-pEtiKaN dAri MUIS-..::.. Assalammualaikum....... ...
tiPs uNtk sEmUa yG bErMiNaT.....RUJUKAN INI DISEDI...
aPabiLa sAmPainYa aJaL...:: Assalammualaikum wr......
BiCaRa sEoRnG kEkAsiH...Nah, ambil la ini.. ("\/")...

Archive
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005





[[* *]]

Monday, May 30, 2005

WIRID DAN DOA HARIAN

Adalah menjadi satu keperluan bagi setiap orang Islam melazimkan dirinya dengan zikir kepada Allah SWT sepanjang masa. Antara caranya ialah dengan memilih wirid dan doa tertentu untuk dijadikan amalan.

Diriwayatkan daripada 'Umar bin al-Khattab, sabda Rasulullah SAW:"Sesiapa yang tertinggal dengan sebab tertidur daripada membaca wirid yang biasa diamalkannya atau sesuatu daripadanya, kemudian ia membacanya pada waktu antara solat Subuh dan solat Zohor, maka ditulis ganjaran untuknya seolah-olah ia membacanya pada waktu malam."(Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasa'i dan Ibn Majah)

Susunan buku ini dapat memudahkan kita melakukan amalan tersebut. Seterusnya menggalakkan kita melakukannya secara berterusan. Amalan seperti ini dengan penghayatannya adalah menjadi sebagai pengubat jiwa dan pasak kepada kecekalan diri serta mendorong kepada keberkatan dalam kerja-kerja harian kita. Ganjarannya tetap boleh diperolehi daripada Allah SWT baik di dunia maupun di akhirat.

Teks asal bahagian Wirid Harian dikumpulkan oleh Muhammad AbdulJawwad dan disemak oleh ulama al-Azhar, Syeikh Abdul Halim Mahmud.Kemudian ia telah disusun semula dan diterjemahkan sehingga dapatditerbit dalam bentuk buku seperti ini.

Wirid-wirid dan doa-doa di dalam buku ini merupakan kumpulan doa yang dipetik dari al-Quran dan al-Sunnah. Bacaannya wajar diulangi pada setiap pagi dan petang. Wirid Harian tidak semestinya dibaca mengikut hari-hari yang dicadangkan tetapi dengan mengikuti wirid-wirid yang telah dicadangkan pada hari-hari tertentu, pembaca akan mendisiplinkan diri untuk membaca di samping menghayati semua doa yang meliputi segala keadaan dalam tempoh seminggu.

Semoga segala harapan kita menjadi kenyataan dengan berkat wirid dan doa ini, insyaAllah.

.::. oUtz.. sHa .::. 3:31 PM





*^* sEkiAn... wAsSaLaM *^*

SeMoGa aPa yAnG dI sAmPaiKaN dApAt kiTa mAnFaAtKaN bErSaMa.. iNsYaAllaH..