*dGn NaMa ALLAH*

Image hosted by Photobucket.com


*uMieE's bLoG
*SuHaNa
*yAk
*SuLaZ
*cT
*ciPtAaN cT
*aL-QaDiRi
*aKhiE aZhaR
*ZaRiFa
*kAk iZzaH
*aQiLi
*Syazana
*PuTiHzAmRud


WeBbiEs

[[* DaiLy Ta'LiM *]]

[[* IsLaMwAy *]]

[[* NaSyid.CoM *]]
[[* aLwAn cOmiCz *]]
[[* LiriK nAsYid *]]


Image hosted by Photobucket.com

kErEsAhaN sELaLu mEnYeLimUti tAbiR hAti sEoRaNg iNsAn. kAdaNgKaLa mEndEriTa kEhaMpAaN sEhiNgGa sUkAr mEnCari pEnaWaRnYa. dEnGaN aZam yAnG kuKuh dAn kEmAhuAn yAng tEguH, aKaN mEmeCahkAn tEmbOk pEngHaLaNg kEjaYaAn iMpiAn CitA-ciTa...


[[ IsLaM ]]



Recent
Kisah Khalifah Umar Bin Abdul AzizKhalifah Umar Bi...
PaNduAn bErsAma...NASIHAT RASULULLAH S.A.W. KEPADA...
Tips mengekalkan Persahabatan.::. Assalammualaikum...
-pEtiKaN dAri MUIS-..::.. Assalammualaikum....... ...
tiPs uNtk sEmUa yG bErMiNaT.....RUJUKAN INI DISEDI...
aPabiLa sAmPainYa aJaL...:: Assalammualaikum wr......
BiCaRa sEoRnG kEkAsiH...Nah, ambil la ini.. ("\/")...
-RaHsiA buLaN-:: AsSaLaMmUaLaiKum! ::Berikut disen...
-Wahai kaum Hawa..-:: Assalammualaikum wr...wb... ...

Archive
March 2005
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005





[[* *]]

Thursday, April 14, 2005


Dialah Isteri, Dialah sahabat....

:: Kisah Siti Khadijah r.a ::

Siti Khadijah binti Khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushai dari golongan pembesar mekah. Berkahwin dengan Nabi Muhammad s.a.w ketiak berumur 40thn, manakala Nabi Muhammad 25 tahun. Khadijah merupakan wanita kaya dan terkenal. Beliau boleh hidup mewah dengan hartanya sendiri. Meski memiliki kekayaan melimpah, Sayyidah Khodijah as merasa kesepian hidup menyendiri tanpa suami. Pada suatu hari, saat pagi buta, dengan penuh kegembiraan ia pergi ke rumah pamannya, yaitu Waraqah bin Naufal. Ia berkata, "Tadi malam aku bermimpi sangat menakjubkan. Saya melihat matahari berputar-putar di atas kota Mekkah, lalu turun ke arah bumi. Ia semakin mendekat dan semakin mendekat. Aku terus memperhatikannya untuk melihat kemana ia turun. Ternyata ia turun dan memasuki rumahku. Cahayanya yang sangat agung itu membuatku terperangah. Lalu aku terbangun dari tidurku."

Waraqah mengatakan, "Aku sampaikan berita gembira kepadamu, bahwa seorang lelaki agung dan mulia akan datang meminangmu. Ia memiliki kedudukan penting dan kemasyhuran yang semakin hari semakin meningkat."

Tak lama kemudian Khadijah ditakdirkan menjadi isteri Rasulullah Mohammad bin Abdillah saw. Ketika Muhammad masih muda dan dikenal sebagai pemuda yang lurus dan jujur, telah diperkenalkan untuk ikut menjualkan barang dagangan Khadijah ra. Hal yang lebih banyak menarik perhatian Khadijah adalah kemuliaan jiwa Muhammad saw. Khadijah-lah yang lebih dahulu mengajukan permohonan untuk menikah dengan Muhammad. Semua itu berlaku dengan usaha orang tengah iaitu Nafisah Binti Munyah dan peminangan dibuat melalui bapa saudara Nabi iaitu Abu Talib. Keluarga dekat Khadijah tidak menyetujui rencana pernikahan ini. Namun Khadijah sudah sedemikian tertarik oleh kejujuran, kebersihan dan sifat-sifat istimewa Nabi Islam ini, sehingga beliau tidak memperdulikan segala kritik dan kecaman dari keluarga dan kerabatnya. Khadijah yang juga seorang yang cerdas, mengenai ketertarikannya kepada Muhammad mengatakan, "Jika segala kenikmatan hidup diserahkankepadaku, dunia dan kekuasaan para raja Iran dan Romawi diberikan kepadaku, tetapi aku tidak hidup bersamamu, maka semua itu bagiku tak lebih berharga daripada sebelah sayap seekor naymuk."

Sewaktu malaikat wahyu turun kepada Nabi Islam saw maka Khadijah adalah orang pertama yang mengakui kenabian suaminya, dan wanita pertama yang memeluk serta menerima Islam. Sepanjang hidupnya bersama Rasulullah SAW, Khadijah begitu setia menyertai baginda dalam setiap peristiwa suka dan duka. Setiap kali suaminya ke Gua Hira’, beliau pasti menyiapkan semua bekalan dan keperluannya. Seandainya Rasulullah SAW agak lama tidak pulang, beliau akan meninjau untuk memastikan keselamatan baginda. Sekiranya baginda khusyu’ bermunajat, beliau tinggal di rumah dengan sabar sehingga baginda pulang. Apabila suaminya mengadu kesusahan serta berada dalam keadaan gelisah, beliau cuba sedaya mungkin mententeram dan menghiburkannya sehingga suaminya benar-benar merasai ketenangan. Setiap ancaman dan penganiayaan dihadapi bersama. Malah dalam banyak kegiatan peribadatan Rasulullah SAW, Khadijah pasti bersama dan membantu baginda seperti menyediakan air untuk mengambil wuduk.

"Rasulullah saw menyebut keistimewaan terpenting Sayyidah Khadijah as dalam salah satu sabdanya, "Di saat semua orang mengusir dan menjauhiku, dia beriman kepadaku. Ketika semua orang mendustakan aku, dia meyakini kejujuranku. Sewaktu semua orang memboikotku, dia menyerahkan seluruh harta kekayaannya kepadaku."

Siti Khadijah telah hidup bersama-sama Nabi Muhammad selama 24 tahun dan wafat dalam usia 64 tahun 6 bulan.

.::. oUtz.. sHa .::. 10:20 AM





*^* sEkiAn... wAsSaLaM *^*

SeMoGa aPa yAnG dI sAmPaiKaN dApAt kiTa mAnFaAtKaN bErSaMa.. iNsYaAllaH..